LILLEBJØRN fik afholdt Generalforsamling 2024 på bedste vis

Stifteren af Foreningen til Lillebjørns Bevarelse Søren Fischer og nuværende formand Carsten Vammen (Foto: Jan Szwed)
dato

Foreningen til Lillebjørns Bevarelse afholdt onsdag den 20. marts 2024 den 29. generalforsamling i Lillebjørns historie, hvor omkring 40 medlemmer deltog i generalforsamling, som blev afholdt i Randers Marineforenings lokaler.

Formanden, Carsten Vammen, aflagde beretning for 2023 som blev et succes år med 130 sejladser fra starten af maj til slut september - det store antal skyldtes blandt andet et tæt samarbejde med Go'Randers, som tilbyder enkelte personer at købe billet på fastsatte datoer i løbet af sæsonen samt et tæt samarbejde med Wineboutique, Hadsten, som arrangerer dels rom og portvins sejladser med Lillebjørn.

31. juli kunne Lillebjørn fejre 75 års dagen for ankomst til Randers Havn i 1948, hvilket blev fejret med sejlads med tidligere formænd som Ole Nielsen og Jacob Norholt samt borgmester Torben Hansen og havnedirektør John Morgen - yderligere deltog flere fra bestyrelsen i sejladsen - selv dagen blev fejret for medlemmerne og ud af de 180 medlemmer dukkede godt 80/90 medlemmer op til en gratis hotdog direkte ved kajsiden foran Lillebjørn - bedre kunne de ikke fejres.

Lillebjørn deltog aktivt med sejlads fra Mellerup til Kanaløen under Fjordens dag, samt til Havnedagen under Randers Festuge, dels med 2 dages sejlads med havnerundfart med deltager på Ferie Camp 2023 på Langvang, hvorfra kom godt 180 voksne og børn, som alle fik en god oplevelse - sejladserne var sponsoreret af Haandværkerstiftelsen, Randers.

LILLEBJØRN på Randers Fjord

Lillebjørn tog imod Kongeskibet Dannebrog den 31. august i de tidlige morgentimer i Uggelhuse, og i løbet af dagen havde Lillebjørn sejladser i det nordlige havnebassin omkring Kongeskibet Dannebrog og endelig for Randers Marineforenings bestyrelse, Go'Randers, Wineboutique og en medlemssejlads inden Lillebjørn fulgt Kongeskibet Dannebrog ud af Randers Fjord omkring vedc21-tdien - en skøn oplevelse for alle.

Foreningen drives af omkring 50 frivillige som består af godkendte skipper, matroser, Bjørnebandemedlemmer, sidst nævnte står for klargøring i foråret og efteråret samt løbende vedligeholdelse og endelig bestyrelsen, som består af 6 frivillige.

Under den afholdte generalforsamling deltog Søren Fischer, som i 1990 var med til at starte kræfter og økonomi til istandsættelse af skibet på Brugsgård og endelig start af Foreningen til Lillebjørns Bevarelse den 9. august 1994 - Søren Fischer udtalte under generalforsamlingen at han aldrig havde drømt om at Lillebjørn skulle have så stor succes på Randers Fjord, og takkede alle de aktive frivillige for deres indsats.

Lillebjørn er på nuværende tidspunkt på værft i Bønnerup dels til nødvendige små vedligeholdelser samt skibstilsyn og vi forventer LIillebjørn - "ShipsShape" første uge af maj måned i Randers Havn klar til endnu en sæson på Randers Fjord.
Kilde: Redaktionen
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.