Bilbranchen har de seneste år været en omskiftelig størrelse med alt fra for mange biler på markedet til en mangel på vare. Det har også været hverdagen for KildeBiler i Randers, hvor de dog har en klar køreplan for fremtiden.
Hverdagen er ikke altid nem at forudsige som bilforhandler i en verden, hvor tiderne skifter, kriser rammer og mangel på vare pludselig opstår.
Dette er også den verden KildeBiler i Randers har måtte jonglere med. Her har indstillingen været altid at forsøge at være forud for, hvad der ville ske på markedet, selvom det er svært.
"Dengang vi, min partner Jacob og jeg, startede KildeBiler i 2008, købte vi brugte biler op, da der var for mange brugte biler på markedet. Nyvognsforhandlerne solgte dem endda til udlandet. Den dag i dag er der stor mangel på brugte biler, så tiderne skifter," fortæller Claus.
Historien for netop Claus og Jacob startede hver for sig, men endte grundet stor vækst heldigvis med det, vi i dag kender som KildeBiler i Randers.
"Jeg startede i Toyota Randers i 1992, hvor jeg blev udlært og var derefter på lageret. Så blev jeg sælger og de sidste 10 år var jeg salgschef. I 2008 startede vi så KildeBiler," forklarer Claus og fortsætter:
"Tingene startede dog i de små, så fra 2008 til 2014 var jeg stadig ansat i Toyota, men da vi voksede og voksede, så gik jeg over til fuldtid i KildeBiler sammen med Jacob i 2014."
Og netop i det herrens år 2014 skete der store ting for bilforhandleren med hjemsted i Randers, som Claus mener, var med til at sende dem på helt rette kurs.
"I 2014 fik vi bygget en udstilling ude ved os og begyndte at sælge brugte biler hjemme i Danmark, og ikke bare eksporterer dem."
En ulempe kan vendes til en fordel
Der findes nærmest ikke én eneste virksomhed i det ganske land, som ikke kan skrive under på udfordringen ved at få vare hjem efter den Coronakrise, vi alle oplevede.
Her er KildeBiler i Randers og Claus heller ikke en undtagelse, men et stærkt netværk har på mange måder også skabt en konkurrencefordel i det begrænsede marked.
"Først var det en mangel på brugte biler, så oplevede vi en mangel på mikrochips, og nu er det så ledningsnettet fra Ukraine og Rusland, som vi bruger til at lave lithiumbatterier, der er presset, da det ikke er så populært at handle med Rusland lige nu,"
"Derfor bliver nye biler ikke produceret og man ved ikke, hvornår man kan få dem eller om prisen forbliver den samme. Samtidig har nyvognsforhandlerne lang leveringstid på nye elbiler, så der bliver vores gode kontakter i udlandet en stor fordel."
Claus og Jakob har derfor igennem deres mange års erfaringer valgt at skifte henimod et varelager primært fyldt med elbiler, hvilket har givet dem gode kort på hånden.
"Hvis Hr. og Fru. Jensen for eksempel gerne vil have en Hyundai Ioniq 5, så er det blevet meget svære at skaffe, hvilket er et stort problem, da stort set alle elbiler har en lang ventetid, hvis de skal bestilles hjem. Men da vi forhandler stort set alle elbiler, som kan skaffes, så kan man få bilen med det samme og uden frygt for at prisen stiger i ventetiden," siger Claus.
En helt almindelig hverdag, men med en klar plan for fremtiden
For den ene af de to indehavere ved KildeBiler i Randers, Claus, starter hverdagen tidligt og er fyldt til bristepunktet, men det er netop sådan, han trives.
"Jeg møder altid ind ved 8-tiden, så jeg kan komme i gang med dagen ved at tjekke diverse mails og bilportaler. Så begynder telefonen jo at ringe i løbet af dagen, biler skal klargøres og synes, og så skal de jo lægges til salg,"
Derfor har Claus og Jacob også en opskrift klar, de tror på er fremtiden for KildeBiler i Randers, og som nok skal bringe dem videre i et svært marked.
"Vores fremtid står klar, vi sælger udelukkende elbiler. De sidst nye Teslaer, samt alle andre elbiler som vi kan skaffe. Det er vores primære fokus," afslutter Claus.
Du kan se KildeBiler i Randers' store udvalg på deres hjemmeside, som du kan finde her.