Hvorfor får nogle borgere mindre hjælp i sundhedsvæsenet end andre? Nogle borgere har svært ved at navigere i systemet, og derfor bliver de ikke hørt. En ny video fra Sundhedsstyrelsen tager udgangspunkt i arbejdet fra Randers Sundhedscenter, hvor Rehabiliteringsenheden arbejder med at gøre ressourcer og information tilgængelige for alle borgere.
I Sundhedsstyrelsens nye video følger vi en borger med KOL og angst. Han har problemer med at overskue sundhedsvæsenet, og det er først, da han taler med ergoterapeuten i Randers Sundhedscenter, at han for alvor kan spørge ind til sin sygdom.
Rehabiliteringsenheden på Randers Sundhedscenter har arbejdet med at tilpasse organisationen, så alle borgere får den rette hjælp med udgangspunkt i deres behov. I filmen fortæller ansatte også om, hvad de har gjort for at imødekomme borgernes forskellige sundhedskompetencer.
En del af visionen
Den lige adgang til sundhedsydelserne er netop en del af Vision 2030 for Randers Kommune - politikernes overordnede tanker om de næste års udvikling. Derfor er Louise Høeg, formand for Sundheds-, idræts- og kulturudvalget, også glad for, at Sundhedsstyrelsen fremhæver Sundhedscenterets arbejde.
"Arbejdet med sundhedskompetencer er en direkte udmøntning af visionen for Randers. Vi skal hele tiden have borgeren i centrum i vores arbejde og gøre, hvad vi kan, for at gøre mødet med sundhedsvæsenet så lige til og forståeligt som overhovedet muligt", siger Louise Høeg.
På Sundhedscenteret har Rehabiliteringsenheden stor fokus på at forsætte arbejdet bl.a. med at tilpasse kommunens arbejdsgange, så de bedre passer til borgernes forskellige sundhedskompetencer.