Hobrovejens Skole har oprettet en modtagerklasse til ukrainske elever og ansat 43-årige Dasha Bielianska fra Kyiv som underviser. Det skaber tryghed for både børn og forældre, og Dasha er glad for at kunne gøre en forskel ved at arbejde i Danmark.
På whiteboardet i skolekøkkenet på Hobrovejens Skole står en opskrift, som kun skolens nyeste klasse og deres nyansatte lærer kan læse. Men duften taler hverken ukrainsk eller dansk, og den afslører, at der nok er tale om en opskrift på pandekager.
”I Ukraine har man slet ikke mulighed for at lave sådan noget som dette i skolen. Der er ingen skolekøkkener, og i timerne er der fokus på boglig undervisning. Forældrene er meget overraskede over, hvor glade deres børn er blevet for at gå i skole i Danmark”, fortæller Dasha Bielianska. Hun taler ikke dansk, og derfor er hendes citater oversat fra engelsk, som hun taler flydende.
Dasha Bielianska har erfaring med undervisning fra sit job i Ukraine, hvor hun arbejder med virksomheder, der ønsker at gøre en social indsats; for eksempel ved at ansætte medarbejdere med forskellige handicaps. Hun har også arbejdet med børn og unge på sommerlejre i flere år.
Det perfekte match
Jobbet på Hobrovejens Skole fik Dasha Bielianska med hjælp fra Velkomstcenter Ukraine, der formidlede hendes CV til Jobcenter Randers.
”Vi har i forvejen et rigtig godt samarbejde med jobcenteret, og vi kontaktede dem for at høre, om de kunne hjælpe med at finde en underviser, der både talte ukrainsk og engelsk. Dasha var det perfekte match, og vi er rigtig glade for hende."
"Vi oplever også dyb taknemmelighed fra forældrene, fordi børnene får en tryg skolestart i Dashas klasse. Generelt er de også overvældet af det danske skolesystem, hvor de hverken skal betale for bøger eller skolegang”, siger Lene Hammerby, skoleleder på Hobrovejens Skole.
På grund af det høje antal nye ukrainske elever og usikkerhed i forbindelse med, hvor længe børnene skal blive i Danmark, er der lavet en modtagerklasse med ukrainsk underviser. Normalt bliver udenlandske børn fra starten fuldt integreret i de eksisterende klasser.
”Eleverne på Hobrovejens Skole er vant til at tage godt imod nye elever, der kommer fra en anden kultur og ikke taler dansk endnu. De er allerede meget opmærksomme på eleverne fra Ukraine, fordi de kender til situationen i landet, og jeg hører dem forsøge at kommunikere med dem på engelsk og inddrage dem socialt”, fortæller Lene Hammerby.
Et trygt miljø i den danske skole
Dasha Bielianska sætter pris på at kunne gøre en forskel ved at tilbyde sin arbejdskraft i Danmark.
”Jeg er glad for, at jeg kan bruge mine kompetencer inden for undervisning, men jeg ville have taget imod et hvilket som helst arbejde. Jeg er så taknemmelig for den måde, vi er blevet modtaget på i Danmark, og derfor betyder det noget for mig at kunne give noget igen”, siger Dasha Bielianska.
Hun værdsætter samtidig det indblik, hun har fået i det danske skolesystem, der på flere måder er meget anderledes end det ukrainske.
”Den største forskel er, at den danske skole prioriterer et trygt miljø, hvor børnene kan vokse og udvikle sig, højere end karakterer. Desuden er det sjovere for børn at gå i skole i Danmark, hvor der også er længere frikvarterer og dermed mulighed for at være social med kammeraterne også”, siger Dasha Bielianska.