Tag med til minikonference om diagnosen DLD på Randers Bibliotek

Foto: Raders Bibliotek .
Profilbillede
dato

Mandag d. 27. marts 2023 er Randers Bibliotek i samarbejde med C. la Cour Skole vært for en minikonference om den sproglige udviklingsforstyrrelse DLD. Cirka syv procent af børn i Danmark er ramt, men kun få har fået diagnosen.

DLD er en forkortelse for Developmental Language Disorder, og diagnosen omfatter en sproglig udviklingsforstyrrelse, der påvirker sprog, indlæring, venskaber og barnets følelsesmæssige udvikling.

Diagnosen blev anerkendt af WHO i 2019, og man anslår at ét ud af 14 børn har DLD. Statistisk set er der altså en til to elever i hver skoleklasse med DLD.

Symptomerne på DLD kan blandt andet være, at barnet er ukoncentreret, udtrykker sig upræcist, ikke forstår instruktioner, har læse- og forståelsesvanskeligheder og har svært ved at huske ord og fagbegreber.

"Det er en relativt ny diagnose, som vi skal blive klogere på, og derfor har vi arrangeret en minikonference om DLD på initiativ fra C. la Cour Skole i Randers. Der har været stor tilslutning til arrangementet, og det vidner om behovet blandt fagpersoner for at få mere viden om diagnosen og muligheder for at hjælpe og støtte børn med disse udfordringer," siger Signe Winter Brinkmann, koordinator for Skole og Uddannelse på Randers Bibliotek.

Minikonferencen på Randers Bibliotek om DLD er for fagpersoner, der arbejder med børn og unge. Trine Printz, ph.d. og klinikleder i Sprogklar, holder et oplæg om diagnosen, og herefter er der workshop og drøftelser i grupper.

Man kan tilmelde sig ved at sende en mail til skoleoguddannelse@randersbib.dk frem til fredag d. 17. marts.

Hvis man som privatperson gerne vil vide mere om DLD, kan man hente materiale på hjemmesider som learnlab.dk, sprogklar.dk og videnomlaesning.dk.

Fakta om DLD
Kilde: Nationalt Videnscenter for Læsning

  • DLD står for Developmental Language Disorder og er en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse, der påvirker sprog, indlæring, venskaber og barnets følelsesmæssige udvikling.

  • Børn med DLD har svært ved at lære sprog og kan opleve problemer med at forstå, hvad læreren siger eller følge med i en samtale med vennerne.

  • DLD kan være en underliggende årsag til en række andre problemer, der ofte bliver karakteriseret som social eller faglig mistrivsel.
Kilde: Raders Bibliotek
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.

Seneste på facebook