Randers Bryghus: Vil være byens bryghus

Foto: Brygkedlerne .
Profilbillede
dato

Det er ikke sikkert, at du er klar over det, men Randers har i flere år haft deres eget lokale bryghus, som producerer mere end 300.000 liter øl årligt. Her er historien bag.
Vi har talt med bryghusets administrerende direktør, Henriette Jensen.

Et team med erfaring
Randers Bryghus har ikke altid haft det nemt. I mange år har tallene på bundlinjen været nedslående og firmaet var faktisk tæt på at ramme bunden.
Men i foråret 2019 trådte kæresteparret Henriette og Jonas til.

På det tidspunkt drev de i forvejen Syndikatet, som var og er Randers Bryghus’ største kunde.
Syndikatet er et fantombryggeri, et begreb, der dækker over en ølproducent uden eget produktionsapparat.

Parret overtog ledelsen af bryghuset. Jonas har mange års erfaring med øl.
Han har blandt andet vundet skandinavisk mesterskab i håndbryg og er uddannet øldommer. 

Henriette har flere års erfaring med ledelse, regnskab og personalehåndtering i den grafiske branche.
Sammen havde parret erfaring med skæve arbejdstider og livet som iværksættere. 
I starten var det primært Jonas, som traf de overordnede beslutninger og lagde strategien. 

“Det er vigtigt, når man skal vende en virksomhed, at der kun er én, der står ved roret og tager beslutningerne. Vi drøftede selvfølgelig tingene sammen, men i begyndelsen tog Jonas de endelige beslutninger,” fortæller Henriette.

Indledningsvist skulle der bruges en masse energi på at reorganisere virksomheden, både økonomisk og på produktionssiden. Det er nu overstået og energien bruges i højere grad på alt det sjove og på at skabe en sikker fremtid med positiv drift.


Foto: Privat // Henriette og hendes kæreste Jonas driver i dag Bryghuset sammen.

Råvarerne skaber forskellen
Da Henriette bliver spurgt om, hvad der gør Randers Bryghus til noget særligt, er hun slet ikke i tvivl - det er den gennemgående kompromisløshed, lige fra valg af råvarer til fagligheden, hos de mennesker, der arbejder der.

“Der spares aldrig på råvarerne. Det, sammen med en høj grad af håndværk, giver et produkt med lidt mere smagsoplevelse end mange er vant til.
Håndværksbryg, eller craft beer, som det ofte kaldes, mætter mere end øllet fra de industrielle bryggerier. Vores øl nydes derfor oftest i mindre mængde.
Vi laver ikke bare en drikkevare - men et egentlig nydelsesprodukt,” fortæller Henriette

Derudover nævner Henriette, at hun og Jonas ser sig selv som det perfekte match både professionelt og privat, fordi kombinationen af Jonas’ passion for øl og Henriettes erfaring med virksomhedsdrift gør dem stærkere sammen, end de ville have været hver for sig. 

“Vi er ikke bange for at sætte os op i helikopteren og sammen se på tingene ovenfra, for derefter højt at sige tingene ligeud og beskrive en situation, som den virkelig er.
Det er i hvert fald ambitionen i enhver sammenhæng,” forklarer Henriette.

Producerer for andre bryggerier
Randers Bryghus er så heldige at have en fleksibel opbygning med gode tekniske muligheder for at variere både batchstørrelse og kapacitetsudnyttelse.
Den ekstra kapacitet udnyttes til at producere for andre bryggerier.

“Vi adskiller os på dette punkt lidt fra de fleste kolleger ved at give denne gruppe af kunder en høj grad af fokus. Gennem vores virke som fantombryggere i Syndikatet ved vi som regel ret præcist hvad disse kunder ønsker sig.
Vi er behjælpelige hele vejen gennem processen, også med sparring omkring opskrifter og udformning af etiketterne,” fortæller Henriette.

Derudover leverer Randers Bryghus mange øl til det private label marked.
Restauranter og andre virksomheder kan få deres egen label på en af bryghusets egne øl. Ved større produktioner kan man endda få brygget sin helt egen øl.

Henover julen leveres der også mange gaveæsker til virksomheder, hovedsageligt i Randersområdet, men i stigende grad også i resten af Danmark. 

Kolleger, ikke konkurrenter
Henriette fortæller om en hård branche med stærk konkurrence mellem de store og de små bryggerier.
Det skræmmer dem dog ikke, for i deres niche som lokalt mikrobryggeri, er der plads til alle.

“De små bryghuse er ikke konkurrenter - vi er nærmere kolleger,” fortæller Henriette. 

Erfaringer, idéer og tanker deles med hinanden.
Pladsen til de mange lokale bryggerier er i høj grad baseret på sammenhold og respekt for hinanden.

Investeringer i fremtiden der favner alle
Parrets første ambition for virksomheden var at få den på ret køl.
De kigger på hinanden og Jonas konstaterer tørt, at det er de da vist efterhånden i mål med. Planen var at nå hertil på to år.

Som for så mange andre har Covid-19 mildt sagt været en forstyrrelse, så det var sikkert derfor, det tog lidt længere tid end forudset.
Nu er tiden inde til fortsættelsen - investering i fremtiden for at øge både kvalitet og effektivitet. 

Første bølge er igangsat og til januar får selve bryghuset en overhaling med nye gulve, en række renoveringer af udstyr samt lidt ændringer i indretningen.
Dertil kommer en egentlig opgradering, i form af en centrifuge, der gør det muligt at øge den generelle produktivitet med mindst 15 procent, samtidig med, at man sikres bedre mod uønskede partikler og bundfald i øllet.

Anden bølge bliver udvidelse af tappelinjen, så bryggeriet får mulighed for at tappe på dåser.
Håbet er, at det kan ske allerede næste sommer. 

Hvis Henriette må drømme endnu større, så er næste skridt mulighed for pasteurisering.
Kombinationen af centrifugering og pasteurisering giver nemlig bryghuset mulighed for at fremstille læskedrikke og brygge alkoholfri øl.

“Det er vigtigt for mig, at vi har et bredt sortiment, som favner både barnet og den voksne,” fortæller Henriette og uddyber med et smil: “For at kunne være byens bryghus, skal man jo helst kunne levere til alle byens borgere.”

Læs mere om Randers Bryghus på deres hjemmeside eller på Facebook



Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Randers Bryghus