Derfor var der arrangeret en testdag, hvor interesserede virksomheder fremviste deres møbler for de udvalgte fagpersoner. Og til stede var selvfølgelig også et par elever, Sofija Dundare Madsen og Amalie Risgaard Ankerstjerne fra Randers Fælleselevråd, som fik lov til at sidde i, rykke rundt med og justere i skolemøblerne fra fire potentielle leverandører.
Der var naturligvis fokus på bl.a. ergonomi, og her var det en fordel at have eleverne med for at høre deres oplevelse af f.eks. siddekomforten og anvendelighed i hverdagen.
”Møblerne bliver en del af det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø, der skal være med til at fremme eleverne mulighed for trivsel, sundhed, udvikling og læring. Gode skolemøbler, der kan tilpasses den enkelte, er derfor en forudsætning,” siger Gina Rosanna Renosto, chefkonsulent ved Børn og Skole i Randers Kommune.
”Det gav en mere ægte og virkelighedsnær afprøvning af produkterne at have de to elever med,” fortæller udbudsjurist Sanne Nelveg Nielsen. ”Eleverne testede f.eks. bordenes stabilitet ved at hoppe op og sætte sig på dem”.
Med tilladelse fra tilbudsgiverne blev der også sat et par tusch streger på nogle borde, for at teste rengøringsvenligheden, hvilket var til stor fornøjelse for de fremmødte elever.
De to elevrepræsentanter var således med to at give en virkelighedsnær afprøvning og vigtig indsigt i, hvordan møblerne bruges i hverdagen på kommunes skoler.
https://www.randers.dk/nyheder/inddragelse-skal-sikre-gode-skolemoebler-i-randers-kommune/