Direkte i kølvandet på Mærsks indkøb af otte, nye metanoldrevne containerskibe lancerer den randrusianske virksomhed Nordhavn A/S nu verdens første, rene og kommercielle metanol-motor til den maritime branche. Nordhavn A/S har allerede oplevet enorm interesse fra både nationale og internationale spillere, hvilket får salgsdirektør i Nordhavn A/S til at juble: Vi kommer til at satse stort på metanol.
Der kom for alvor gang i de grønne bølger, da Mærsk i begyndelsen af august meldte ud om købet af otte, nye containerskibe, der skal drives af metanol-motorer. Metanol-udspillet fra Mærsk kommer som et led i planen om at være C02-neutral i 2050.
Den store containerbestilling bliver produceret af koreanske Hyundai, hvor tyske MAN Energy Solutions og svenske Alfa Laval har skabt de specielle metanol-motorer og skibene forventes færdige i 2024.
Den banebrydende beslutning fra Mærsks hånd får nu mange af de store aktører og rederier på markedet til at kigge mod metanol-løsninger – en udvikling den maritime virksomhed Nordhavn A/S, nu satser stort på.
”Vi ser ind i en fremtid med mindre diesel, så derfor sætter vi nu alle kræfter ind på at kunne levere markedets bedste metanol-motorer – og det kan vi med ScandiNAOS”, fortæller Nordhavn A/S-salgsdirektør, Jørk Rudolph.
Nordhavn A/S har fået agenturet på ScandiNAOS’ metanol-motorer og lancerer dem til den maritime sektor i både Danmark og resten af verden. Den grønne omstilling har længe været et af de store spørgsmål, når det kommer til transport på havet, og Nordhavn A/S træder dermed ud på markedet med den første, effektive metanol-motor.
Salgsdirektør i Nordhavn A/S, Jørk Rudolph, er selv begejstret for Mærsks beslutning om at presse på for den grønne omstilling og mener selv, at det er vejen frem.
”Mærsk har de store muskler på markedet, og de tør derfor tage det første skridt og sige, nu bygger vi skibe med metanol-motorer. Og det er altafgørende for branchen, at de (red. Mærsk) tager det første, store skridt. Og vi tror også selv på den vej, som Mærsk vælger at gå”, siger han og fortsætter:
”Det er noget, som vi selv tror meget på, og metanol virker til at være den bedste løsning for C02-neutral søfart. Og det skridt Mærsk har taget, får os til at tro endnu mere på vores eget produkt”.
Metanol har længe været en mulighed
I følge Jørk Rudolph blev Nordhavn A/S allerede tilbudt at sælge metanol-løsninger til kunderne for knap et halvt år siden, da deres faste, svenske leverandør Scania henviste Randers-virksomheden til det mindre selskab ScandiNAOS, der udvikler de miljørigtige metanol-motorer baseret på Scanias teknologi.
”Vi begyndte allerede for knap et halvt år siden at modtage forespørgsler fra branchen, der var interesseret i metanol til søfarten, og vi blev derefter henvist til ScandiNAOS, der kunne imødekomme efterspørgslen. Så tog det selvfølgelig lidt tid, hvor vi skulle sætte os ind i deres produkt, hvorefter vi nu kan række ud til kunderne med den helt rigtige løsning”, fortæller Jørk Rudolph.
Allerede stor interesse fra både ind- og udland
Nordhavn A/S kommer med over 75 års erfaring fra den maritime branche og har derfor en klar forståelse af, hvor markedet og branchen bevæger sig hen. Og Nordhavn A/S har i mange årtier leveret både dieselmotorer og generatoranlæg til store og fremtrædende rederier.
Siden 1980 har Nordhavn A/S leveret generatoranlæg til Kongeskibet Dannebrog. De leverer ligeledes maskinrumsløsninger til størstedelen af de danske færger og den danske fiskerflåde – og de har en løbende aftale med Forsvaret.
I forbindelse med nyheden om metanol-løsninger har Nordhavn A/S efter ganske kort tid oplevet enorm efterspørgsel fra både danske og internationale selskaber, og det er med at holde tungen lige i munden.
”Interessen steg i forbindelse med Mærsks udmelding, og den efterspørgsel er slet ikke blevet mindre, da vi fortalte, at vi kan tilbyde metanol-motorer til kunderne. Der er kommet følere fra både ind- og udland, og vi har rigtig mange ting på tegnebrættet netop nu”, siger en stolt salgsdirektør i Nordhavn A/S.
Jørk Rudolph vil desuden garantere overfor potentielle kunder, at den store efterspørgsel ikke kommer til at påvirke leveringshastigheden fra ScandiNAOS’ side, da de længe har været forberedt på rykket.
Nordhavn A/S kommer med dette solide produkt til at være en af frontfigurerne i jagten på klimavenlig søfart, og målet fra politisk side om CO2-neutral søfart i 2050 virker pludselig meget realistisk.