50 grundskolelærere fra Randers kommune har besøgt Tradium til ”EUD-cationday,” hvor de fik lov til at regne på både motorer og spær og sprøjtemale virtuelt. Målet med arrangementet var at bygge faglig bro mellem udskolingen og erhvervsuddannelserne.
På syv fagafdelinger på Tradium stod undervisere og deres elever onsdag eftermiddag klar med opgaver, der spændte fra at præcisionsmure med fliser, over at sprøjtemale en motorcykeltank virtuelt med VR-briller på, til at optegne geometriske figurer i tegneprogrammer hos smedene. På skolebænken til denne ”EUD-cationday” var ca. 50 skolelærere fra Randers Kommunes grundskoler.
- Jeg synes, det var interessant hos smedene at finde ud af, hvor meget det handler om teknik, maskiner, computere og programmering frem for sorte fingre, som dengang jeg selv var knægt. Det var en øjenåbner, fortalte Michael Blom, der er matematik- og idrætslærer på Grønhøjskolen.
Lene Pedersen, der blandt andet underviser i matematik og fysik på Blicherskolen, fik også et andet blik på smedeuddannelse. Og så syntes hun, at det var godt selv at prøve kræfter med håndværksuddannelserne:
- Det sjoveste var de ting, vi selv fik lov at prøve. Vi satte forholdsvist ubehjælpeligt nogle fliser op og opdagede, at det betyder noget, om du måler et par millimeter forkert. Og så var det ret fedt, at der var åbne værksteder, hvor vi fik lov at snakke med eleverne og underviserne. Vi havde også nogle gode diskussioner om, hvordan vi får flere piger til at vælge en håndværkeruddannelse, og hvorfor pigerne også er rigtig gode til de her fag.
Opdelt i mindre grupper fik Michael Blom og Lene Pedersen sammen med kollegerne mulighed for at møde to fagafdelinger på Tradium for netop selv at opleve, hvordan de faglige og sociale læringsmiljøer ser ud på en erhvervsskole i dag.
Indsigt i moderne erhvervsuddannelser
EUD-cationday er arrangeret i fælleskab mellem Randers kommunes Ungeindsats og Uddannelsesvejledning (UU) og Tradium. Et af formålene med dagen er at skabe bro mellem fagligheden i grundskolen og på erhvervsskolen ved at give grundskolelærerne mulighed for at trække gode historier, cases og inspiration med hjem til deres egen undervisningspraksis, der også peger frem mod et kommende arbejde.
- Den måde vi underviser på i dag og har gjort det i mange år, er meget teoretisk funderet. Jeg så gerne mere praktik tænkt ind i grundskolen. Det er heldigvis også en aktuel skolepolitisk diskussion, hvordan vi løfter den udfordringen. Jeg ser arrangement i dag som en af de måder, vi skal arbejde på at skabe en tydeligere bro til arbejdslivet uden for skolemurene, sagde Carsten Fredslund Andersen, der er konstitueret skolechef i Randers Kommune og også var en af gæsterne på dagen.
Ungdomsuddannelse skal være et gennemtænkt valg
En vinkel på arrangementet var også, at lærerne på grundskolens ældste klassetrin har en naturlig rolle i vejlede deres elever i deres uddannelsesvalg, og rollen er ikke blevet mindre med den seneste vejledningsreform.
- Når grundskolelærerne møder erhvervsuddannelserne i deres eget fagmiljø, giver det en indsigt i hvor teknisk krævende mange erhvervsuddannelser er i dag. Den indsigt kan grundskolelærerne omsætte i undervisningen, så udskolingseleverne får en faglig kobling til, hvordan viden om for eksempel geometri, spændingsrækken eller emulgering konkret skal bruges i en erhvervsuddannelse. Samtidig kan den faglige indsigt inspirere til at udfordre eleverne, så de får tænkt deres uddannelsesvalg godt igennem fortæller Morten Skivild, der er leder af UU i Randers.
En sådan ny faglig indsigt, var også noget af det Michael Blom tog med sig hjem fra dagen:
- Jeg kan se en forbindelse fra matematikken til smedeuddannelsen, også fordi vi bruger tegneprogrammet ”Geogebra” som en del af vores undervisning, hvor vi også arbejder med grader og geometriske figurer, som de gør på smedeuddannelsen. Så jeg kommer til at informere til mine elever på en anden måde fremadrettet. Det har vel heddet sig engang, at hvis man ikke kunne blive andet, så kunne man blive smed. Men den holder ikke mere. Nu skal du have en matematisk kunnen, kunne jeg se på de ting, jeg fik vist og prøvede.