Mere en 2500 elever og medarbejdere på Tradium har brugt skolens første årlige verdensmålsdag på at prøve nye initiativer og ideer af til at gøre verdensmål og bæredygtighed til en integreret del af undervisningen. Derfor var der både elever, der rejste til en øde ø, samlede ind til hjemløse og lærte om cirkulær økonomi. Og som ekstra krydderi på dagen, var der klimakage til alle.
Torsdag stod i verdensmålenes tegn på Tradium for mere end 2500 elever og medarbejdere, hvor bæredygtige produkter, minimering af spil og reduktion af CO2-udledning var temaer, der gik igen på mange afdelinger. For eksempel blev der på smedeafdelingen dagen igennem produceret en række containere til at sortere genbrugsflasker, mens svendeprøveholdet på lager og transportområdet arbejdede med, hvordan samarbejde kan gøre logistikken ved distribution af varer og gods bedre.
Verdensmålsdagen blev åbnet med et online fællesoplæg af bæredygtighedsfilosoffen Asbjørn Riis-Søndergaard, om verdensmål, nye forretningsmuligheder og hvorfor det er en god ide at holde en verdensmålsdag. I tråd med det havde Tradium Handelsgymnasiet blandt andet besøg fra virksomheden Better World Fashion, hvor eleverne lærte om bæredygtig business og cirkulær økonomi. Bagefter lød det fra eleverne, at de var overbeviste om, at bæredygtighed kommer til at fylde i deres arbejdsliv.
På Tradium Teknisk Gymnasium var en af dagens opgaver, at eleverne skulle finde udfordringer og løsninger i forhold til ét eller flere af verdensmålene rundt på skolen. Det gav blandt andet feedback til skolens affaldssorteringssystem, nye ideer om grønne områder og tanker om digital mobning.
- Jeg var med til at kigge på vores skraldespande og forbruget af energidrikke hos os. Vi var meget sociale i opgaven, og dér var vi jo inde over et af verdensmålene. Det var fedt at høre, hvad folk synes, for det er noget, vi kan arbejde videre med. Det var også godt at kunne komme med sin egen holdning og vide, at skolen kigger på vores input, så man bliver hørt, sagde Karoline Egede Ljungberg fra 2.a.
På skolens afdeling på Blommevej var hovedforløbseleverne fra tømrerafdelingen også rundt og kigge på, hvordan man kunne indrette sig bedre i forhold til elevernes trivsel.
Donationer til de hjemløse
På frisørafdelingen var sunde produkter og affaldssortering et tema. Et andet centralt tema var fattigdom, og derfor var det blevet besluttet, at indtjeningen fra elevernes kunder på verdensmålsdagen skulle gå til hjemløse.
Lignende tanker havde man gjort sig på fodterapeutuddannelsen. Eleverne havde på forhånd brainstormet på hvilke verdensmål, det kunne være relevante at arbejde med på dagen. Dem gik de videre med i fem forskellige workshops, hvor en af dem handlede om velgørenhed. I den workshop blev dagen brugt til at indsamle sko, strømper fodprodukter og børnesko fra afdelingens leverandører. Donationerne skal nu gives videre til værestedet Perron 4 i Randers og organisationen Børnenes Randers.
Én dag gør ikke en verdensmålsskole
Tradium har siden december 2019 været UNESCO verdensmålsskole og har et fokus på at gøre verdensmålene til en integreret del af undervisningen. Det er man flere steder kommet langt med, men der er altid nyt at lære.
- For os er verdensmålene noget, vi skal have ind i hverdagen i undervisningen. Derfor handler verdensmålsdagen ikke om at have en enkelt dag til at arbejde med de 17 mål, og så kan vi sætte flueben ved det. Dagen i dag handler i lige så høj grad om, at vi får prøvet endnu flere ideer af på tværs af skolen til, hvordan det kan blive spændende, sjovt og ikke mindst lærerigt at arbejde med verdensmål, fortalte direktør Lars Michael Madsen.
Det er skolens verdensmålsråd, der består af både elever og medarbejdere, der har til opgave at tage initiativ til den årlig verdensmålsdag på Tradium.
Menneskerettigheder på en øde ø
På erhvervsuddannelsernes grundfag 1 bød dagen blandt andet på en fiktiv rejse til en øde ø, hvor eleverne var strandet efter et skibsforlis. I grupper på fire skulle de udforske ressourcerne på deres del af øen og drøfte hvilke regler og rettigheder, det kræver at undgå krig og stridigheder på øen, som en parallel til FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder.
- Det var sjovt at arbejde med, og det gik godt med at lave regler. Vi blev enige om mange af de ting, der skulle være med – for eksempel når der var nogen, der havde magt over vandet på øen, så var det vigtigt at samarbejde. Alle skal have lige ret til de forskellige ting, fortalte Nikolaj Nissen Jensen fra Grundforløb 1.
Som en sød afrunding på dagen var der klimakage og økologiske æbler til alle.