Ulriks kiosk skiller sig ud - til lokalsamfundets fordel

Foto: Ulrik Lind Poulsen . Shell Express Mariagervej
Profilbillede
dato

At skille sig ud fra mængden er ikke altid noget, der kommer en til gode. Men det gør det hos Kiosk & Bistro ved Shell Express på Mariagervej i Randers.
Her drives forretningen fremad ved at være helt sig egen. 

At drive en kiosk var ikke den vej Ulrik Lind Poulsen troede han skulle gå, da han som ung startede i lære som fotograf, men det har nok altid ligget lidt i kortene alligevel.
Allerede dengang havde han et bijob i en kiosk og kun få år senere stoppede han helt som fotograf og gik all-in på kiosken. Nu har han været selvstændig i over 43 år. 

Ulrik er 67 og er indehaver af den hyggelige Kiosk & Bistro ved Shell Express Mariagervej i Nordbyen. Han driver kiosken sammen den daglige leder, Bjarne Murmann Rasmussen på 52.

Siden kioskens start i 1978, har den været i forrygende udvikling - også under samfundsmæssige påvirkninger som finanskrisen og den nuværende coronapandemi.
Hos Ulrik står det nemlig aldrig stille. Han forsøger altid at tænke positivt og innovativt og det har blandt andet ført til, at kiosken i både 2006 og 2007 modtog Børsens Gazelle.

Jobskabelse, optimisme og kreativitet
En Gazelle overrækkes til virksomheder, der er rollemodeller for jobskabelse, optimisme og kreativitet i dansk erhvervsliv. Og det er ikke svært at se, hvorfor Ulriks kiosk har modtaget den fornemme pris. 

I kiosken tager man alle mennesker ind. Der er ingen aldersgrænse. Hvis man har lyst til at arbejde, så kan man arbejde. Her kan man ikke være for gammel.
Og det er også lovgivningen, der sætter den nedre aldersgrænse, og ikke Ulrik. 

Det er en arbejdsplads, hvor man værner om hinanden. De ansatte har et godt fællesskab og stor samhørighed - både unge som gamle.
Hvis Ulrik opdager, at de ansatte på den ene eller anden måde ikke har det godt, så tøver han ikke med at træde til. Han har gennem tiden taget mange af de unge ansatte under sine vinger. 

“Ulrik har altid været god til at lære fra sig,” siger Bjarne.

Han fortæller også, at det er en arbejdsplads med klare linjer og med stort engagement, hvor man går op i, at kiosken er et trygt og genkendeligt sted at komme for både ansatte og kunder.

Kreativiteten ligger især i, at de i kiosken altid forsøger at forny sig. Ulrik har blandt andet et mål om, at der skal implementeres noget nyt hvert år, for det er vigtigt at følge med tiden.
Tidligere tiltag har for eksempel været en softicemaskine, en fortovscafé og om ganske få uger kan kunderne glæde sig til helt nye vaskehaller.

Tætte bånd og loyale kunder
Hvis man som kunde kommer ind i kiosken på de samme tidspunkter af dagen, så kan man være sikker på, at man bliver mødt af de samme medarbejdere.
Det skaber et godt, tæt og trygt bånd indbyrdes mellem de ansatte, men også mellem ansatte og kunder. 
Det har den uundværlige betydning, at kunderne vender tilbage.

Ulrik oplever, at selvom kunderne tanker på den anden side af vejen, hvor benzinen er billigere, så kommer de stadig over til ham for at handle i kiosken bagefter. 

De loyale kunder kan også findes på Facebook, hvor kioskens officielle side har over 7.000 følgere. Der findes sågar en Facebookgruppe, der hedder “For alle os der elsker Shell på Mariagervej i Randers”, som i skrivende stund har over 100 medlemmer. 

Helt sin egen
Den omsorgsfulde, unikke og kreative tilgang til det at drive forretning, er det, der gør kiosken helt speciel. 

“Vi er bare os selv. Vi indretter os ikke efter store kæder,” siger Ulrik.

De har deres egne kokke ansat, så alt mad i kiosken er hjemmelavet. Her finder kunderne blandt andet ‘dagens ret’ og lækre, hjemmelavede desserter hver dag. Cafeteriet er i virkeligheden tættere på en restaurant end på et cafeteria. 

Priserne er også noget af det, der gør, at de skiller sig ud. En fransk hotdog koster for eksempel kun 12 kr., hvor den på de fleste andre tankstationer koster over 20 kr. Det er ikke prisstigninger, der giver Ulrik stjerner i øjnene som hos mange andre. Han er glad for at kunne levere varer af god kvalitet til en fair, lav pris. 

“Ingen kan sælge franske hotdogs, som vi gør,” siger Bjarne.

Kiosken drives helt og aldeles selvstændigt og ejes ikke af nogen andre end Ulrik. Det betyder, at der ikke er andre, der trækker noget ned over hovedet på dem, fordi det skal passe ind i et kædekoncept.
De bestemmer selv, og de ved, hvad der virker.

“Vi er helt vores egen,” tilføjer Bjarne.

Du kan finde Shell Mariagervejs Facebookside lige her.

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Shell Express Randers, Mariagervej // Ulrik Lind Poulsen & Bjarne Murmann Rasmussen