Tonerland.dk fra nettet til butik - Lær af Carstens gode råd

Foto: Carsten foran butikken på Grenåvej .
Profilbillede
Emilie Bjergegaard

Carsten Eghoff er både kaffehenter, lagermand og administrationschef, alt sammen i én person.
Han ejer Tonerland.dk og har fem gode råd til folk, som gerne vil leve af en webshop.


Han har selv drevet webshoppen i 12 år med fremragende vækst.
Det seneste år har han fordoblet antallet af ordrer. Det har han gjort ved at gå den modsatte vej af de fleste.

Fem gode råd
Med sine mange års erfaring med nethandel, har Carsten virkelig noget at have sine gode råd i. Han ved, hvordan nethandel fungerer, og han kender alle detaljerne der ligger i at drive en succesfuld webshop. Og her deler han ud af sine erfaringer:

1. Hvis du vil være rig i en fart, så drop det.

Det er meget let at starte en webshop. Men konkurrencen er hård, og kunderne kræver, at du er både bedst, billigst og hurtigst. Det er meget svært at leve op til. Succes som web-købmand – uanset branche – kræver tålmodighed.

2. Skil dig ud.

Hvis du bare er som alle dine konkurrenter, har kunderne kun prisen tilbage at vælge efter. Hos Tonerland.dk har jeg valgt, at betjeningen skal være personlig. Når jeg sender en mail, er den fra Carsten. På den måde fører jeg den gode service fra den gammeldags købmandsbutik ind i webshoppen. Det er min måde at skille mig ud på. Du skal finde din.

3. Find en niche.

Man kan allerede købe alt på nettet. Du kan ikke rumme det hele, så sørg i stedet for at blive verdensmester inden for et smalt felt. Så kan du måske senere brede dig mere ud.

4. Søg viden.

Uanset om du har en fysisk butik eller en butik på nettet, skal du vide alt om dine varer. Det forventer kunderne. Du skal også vide alt om, hvordan kunderne finder din butik. På nettet handler det både om målrettet annoncering og søgemaskineoptimering.

5. Vær arbejdsivrig.

Man hører tit om unge, friske webshopejere, som runder en millionomsætning. Men det kommer ikke af sig selv. Det kræver en stor, målrettet indsats at få stor omsætning på nethandel. Og omsætning er jo ikke nok i sig selv. Du skal også have overskud på de varer, du omsætter.

Carsten er det hele
Carsten er en arbejdsom person, som kan lide at tingene er i orden, og han går ikke op i smarte titler.

”Jeg er hverken direktør eller CEO. Jeg kalder mig ’ejer’, for jeg kan ikke betale regninger med en titel. Da jeg startede som flaskedreng, gik der ikke lang tid, før vi pludselig skulle kaldes servicemedarbejdere. I mit hoved blev jeg ved med at være flaskedreng – altså indtil jeg kom i lære og blev uddannet købmand,” siger Carsten.

I Tonerland.dk varetager Carsten alle opgaver. Der er simpelthen ikke andre i virksomheden.

Fra øl og vand til blæk og toner
Efter 12 gode år i den lokale købmandsbutik skiftede Carsten til engrossalg af øl og vand for forskellige leverandører.
Og det ledte ham lidt tilfældigt ind på nethandel, før der rigtigt var nogen, der tog nethandel alvorligt.

”Så kom Tonerland.dk til salg, og jeg fik blod på tanden. Og pludselig en dag kom der en fragtmand og fyldte mit lille kontor op med det lager af blæk og toner, som jeg havde købt. Og så var jeg i gang,” fortæller Carsten.

Fra web til fysisk butik
Selvom Carsten gerne giver gode råd, er han ikke selv så påvirkelig.

”Jeg kan godt lide at gå min egen vej. Jeg tager ikke blå sko på, bare fordi alle går i blå sko. Jeg kan bedre lide, at det er mig, der bestemmer, hvad der skal ske i min butik,” siger han.

Så hvor andre går fra at have fysiske butikker til at sælge mere og mere på nettet, har Carsten sidste år flyttet Tonerland.dk fra anonyme lokaler i industrikvarteret til en central og synlig placering på Grenåvej i Randers.

”Det har givet en masse nye kunder i Randersområdet, både erhvervs- og private, så det var en god beslutning,” understreger Carsten. 

Med en fysisk butik kan han bedre betjene både private og erhvervskunder, og butikkens gode synlighed giver mulighed for at fokusere på gode, lokale kunder.

Så selvom Carsten gerne deler ud af gode råd, er det ikke altid, han selv følger dem, for spørger man ham, findes der kun én ting, der overgår alt andet i godt købmandskab:

”Giv altid din kunde den bedste service.”

Se mere på Tonerlands hjemmeside eller følg med på Facebooksiden

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Carsten Eghoff // Tonerland.dk