Louis Nielsen danner rammen om en sund familie

Foto: Morten Degn. Ruben Enger er chefoptiker og partner hos Louis Nielsen Randers
Profilbillede
dato

Ruben Enger har arbejdet i ind- og udland som optiker, men han har haft en mål om at vende tilbage til barndomsbyen Randers som optiker.

Den drøm kom til live i 2017 og optikeren har både syn for de rette stel og kundernes helbred.

Louis Nielsen i Randers har hver dag op mod 44 kunder igennem en synstest med sundhedstjek, og dertil kommer 22 kunder i reglen forbi og får efterset kontaktlinser.
Og det er bare de faste aftaler, der er også de løse kunder, der kommer ind fra gaden.

”Vi sørger for hele tiden at få fyldt aftalebogen op, det er den måde, vi arbejder bedst,” fortæller Ruben Enger, han har været partner i Louis Nielsen butikken i Randers siden 2017.

 Grønt blod

Når Ruben Enger skal beskrive sit liv er der mange ting, der træder frem.
Dog rangerer kærligheden til hjembyen Randers og farven grøn meget højt.

Ruben Engers karriere som optiker begyndte hos Louis Nielsen for mere end 20 år siden.
Han er oprindeligt udlært i Louis Nielsens optikerkæde, men tilbage i 1998 var der blot fire butikker landet over. 

Kæden var oprindeligt lidt en prygelknabe i optikerbranchen, fordi Louis Nielsen solgte briller til priser, der lå langt under de priser, som andre optikere opererede med.
Den hetz var med til at forme kædens fremdrift, og modstanden fik også medarbejderne til at rykke tættere sammen og knytte stærke bånd.

I dag har Louis Nielsen over 800 ansatte fordelt på 78 butikker og er ejet af den familieejede optikerkæde Specsavers, men holdånden og måden at møde markedet på er stadig intakt.

”For mig er er Louis Nielsen som en stor familie. Det er en helt speciel stemning, når der er fælles arrangementer, for alle er del af et fællesskab, hvor vi gerne går den ekstra mil for hinanden som for vores kunder. Vi har så at sige grønt blod i årene,” siger Ruben Enger.

Den grønne farve refererer til Louis Nielsens logofarve.

Louis Nielsen blev sidste år kåret som Danmarks bedste arbejdsplads i Danmark, og den bedste indenfor detail, da Great Place to Work kårede de bedste arbejdspladser i landet.

Historie bag

Ruben Enger har arbejdet hos forskellige optikere og såmænd også en periode i Spanien, men han har altid holdt kontakten til Louis Nielsen.
I 2011 købte han sig ind i Louis Nielsen som partner og drev en meget sund forretning i Viborg.

Ønsket om partnerskab i Randers lå meget fjernt, men hvis muligheden en dag åbnede sig, så ville han slå til.
Den mulighed kom i 2017, hvor Ruben Enger blev partner i butikken i Randers.

”Den første dag hvor jeg cyklede hjem fra arbejde havde jeg den her fantastiske følelse i kroppen. Nok var der masser af udfordringer i den nye butik, men det var en helt speciel følelse at være hjemme igen. Det at bo og leve i Randers er specielt og det ligger dybt i mig, som noget fantastisk," fortæller Ruben Enger.

Det er en følelse af at høre til, og Ruben Enger er ikke i tvivl om at Randers er og bliver det rette valg. Det er her han hører til

”Jeg skal bæres ud af den her butik”, siger Ruben Enger med et smil.

 Øjnene fortæller mere

Ifølge Ruben Enger skiller kæden sig ud ved at sætte kunderne i centrum.
Det er dem, der gør det muligt at drive forretning og derfor er det altid fokus på at skabe det bedste forhold.

Fra dag et var det de lave priser, der gav kæden gode vækstmuligheder.
Med væksten har kæden været i stand til at skaffe endnu bedre priser til kunderne, men der er andet end pris på tapetet.

Louis Nielsen blev sidste år kåret som Danmarks bedste til at skabe kundeoplevelser på tværs af brancher af analyseinstituttet Wilke.

Som de første i branchen begyndte kæden fra 2015 også at tilbyde sundhedstjek af øjnene som en gratis ydelse, når kunderne får en synsundersøgelse.

”Til at begynde med, var der også mange, der så kritisk på det tilbud, men det er reelt set blot en ydelse, vi leverer til vores kunder. Opdager vi tegn på sygdom, så sender vi straks kunderne videre til vores øjenlægenetværk, som hurtigt vurderer undersøgelserne. Finder de grund til nærmere undersøgelser henviser de straks til lokal øjenlæge. Vores setup gør, at vi kan reagere hurtigt og vores øjenlæger kan henvise kunden direkte til hospital eller praktiserende øjenlæge, hvis det er nødvendigt og akut” fortæller Ruben Enger.

Langt de fleste af os kommer sjældent til øjenlæge, men derimod er vi mange, der jævnligt besøger optikeren og et sundhedstjek af øjnene kan afsløre mange hemmeligheder.
Det har Ruben selv opdaget på nærmeste hold.

Han har en sjælden autoimmun sygdom, som sjældent giver symptomer i øjnene, men som kunne ses i sundhedstjekket ved Louis Nielsen.

”Min sygdom kan resultere i meget nedsat syn, hvis den ikke behandles, men det kræver, at den rent faktisk bliver opdaget,” siger han.

I butikken i Randers opdager de ansatte hver dag kunder med grå stær og cirka en gang om ugen finder de også en med grøn stær.
De opdagelser kan gøre en verden til forskel for kunderne.

Butikkens ansatte holder øje med forandringer i øjnene, der potentielt kan være ledetråde om sygdomme, som hos kunderne endnu ikke har givet gener.

Det er ikke en opgave, som optikerne er forpligtiget til at udføre, men hos Louis Nielsen indgår det som en naturlig del af synsundersøgelsen uden ekstra betaling.
Sundhedstjekket er med til at give kunderne en bedre oplevelse og en større tryghed, og det ligger Ruben Enger meget på hjerte.

”Vi kan simpelthen ikke se så mange kunder og så mange øjne, uden også tage bedre hånd om deres sundhed,” siger han.

Du kan læse meget mere på Louis Nielsen Randers’ Facebook side her

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Louis Nielsen Randers