Selvom der er over en måned til juleaften, er det muligt at sikre årets julegaver, når Campen Auktioner inviterer til specialbilauktion den 18. november 2023.
Har du også personer i din familie, der aldrig ønsker sig noget til jul, så send dem forbi auktionslokalerne på Myntevej 2 den 18. november. Her afholder det randrusianske auktionshus Campen Auktioner fysisk specialbilauktion, og Bjørn Søby Jakobsen, CPO hos auktionshuset lover, at der er noget for enhver smag: ”Uanset om du er til tidløse klassikere, sjældne biler eller kongelige køretøjer, så er vores bilauktion noget for dig. Jeg synes virkelig, det er et spændende katalog, vi har sammensat, og jeg glæder mig til at invitere folk indenfor til en oplevelsesrig auktionsdag.”
Bjørn uddyber: "Selvom køresæsonen for klassikere er ved at runde af for i år, fortsætter vi med vores traditionsrige efterårsauktioner. Dette skyldes, at vi mærker, at vores kunder stadig efterspørger nye vinterprojekter til garagen. Så hvis du har den mindste dråbe benzin i blodet, og dit hjerte banker for legendariske specialbiler, samtidig med, at du interesserer dig for motorhistorie, så læs videre her:"
En ikonisk sportsvogn
For 86-årige Johannes Abildtrup er auktionsverdenen absolut ikke ukendt territorium. Tværtimod. Tilbage i 1970 var han med til at starte Dansk Automobilbørs A/S efter en tur til USA, hvor interessen for at prissætte brugte biler blev vakt.
Johannes Abildtrup har valgt at sætte sin Alfa Romeo Spider, en ikonisk sportsvogn, der er synonym med italiensk elegance og køreglæde, på specialbilauktion. Der er netop glæde, der fylder, når han fortæller om sit særlige køretøj, som han kalder en ’tidløs klassiker’. Trods glæde er han afklaret med, at det nu er tid til at finde en ny ejer: ”Det er en dejlig bil, men jeg er blevet 86 år. Sidste år var jeg i en ulykke, og derfor er jeg ikke så glad for at køre bil længere.”
Tiden er, ifølge Johannes Abildtrup, den rigtige til, at den ’tidløse klassiker’ skal bringe køreglæden frem hos en ny. Det skal ske via auktion: ”Jeg snakkede med Finn Campen, og jeg er glad og tryg ved, at det er Campen Auktioner, der står for auktionen.”
Johannes Abildtrups Alfa Romeo Spider, lot 22, repræsenterer en unik blanding af historie og moderne design, der appellerer til dem, der søger æstetik og adrenalinfremkaldende kørsel i ét smukt pakket køretøj.
"Anders Ands bil" på auktion
Lot 17 Austin Bantam fra 1938 repræsenterer ikke blot en lille og kompakt bil produceret af Austin Motor Company, men den har også et markant design, der har haft en betydelig indflydelse. Kendt for sin lille størrelse og lette vægt, var bilen ideel til bykørsel og parkering på trange steder. Med en firecylindret motor leverede Austin Bantam tilstrækkelig kraft og blev populær som et økonomisk og praktisk transportmiddel og havde historisk betydning som en af de tidlige småbiler, der blev produceret før og under Anden Verdenskrig.
Bilen fik også en særlig plads i USA som den første masseproducerede Jeep, da den amerikanske regering baserede militære køretøjer på Austin Bantam chassis, den bærende ramme, under krigen. Austin Bantam fra 1938 afspejlede designmæssigt den tidstypiske bilstil i 1930'erne med sine afrundede former og en enkel, men elegant front. I dag er den et eftertragtet samlerobjekt blandt bilentusiaster og bidrager til bilhistorien som en del af udviklingen af små og økonomiske biler.
Det særegne design af Austin Bantam fra 1938 siges at have haft en vedvarende indflydelse, idet det angiveligt blev kopieret og inspirerede skabelsen af Anders Ands ikoniske bil. Den enkle, men elegante front og de afrundede former på Austin Bantam kan genkendes i Anders Ands bil, der også er kendt som "Anders Ands bil" eller "The Junior Woodchuck's Guidebook Car". Denne påståede forbindelse til Anders Ands bil har givet Austin Bantam en ekstra dimension.
Desuden var præcis denne Austin Bantam en morgengave til Aase Bohnstedt-Petersen, da hun blev gift med Mercedes-manden Chr. Bohnstedt-Petersen i 1938. Bilen var i familiens eje helt frem til 1989. Herefter har den stået på museum, og i 2012 blev den adskilt og omlakeret, så den fremtræder som da den blev udstillet på Bohnstedt-Petersen store stand i Forum i 1938. Veteransynet i 2013 og på sorte emalje-nummerplader.
Samsø Austin Museum var det eneste bilmuseum i verden, dedikeret eksklusivt til Austin-bilmærket. Men i 2017 blev hele samling solgt via Campen Auktioner til den engagerede bilentusiast Hans Sørensen, der spillede en central rolle i etableringen af Samsø Tekniske Museum, som forvaltede museet fra 2017 til 2021.
I denne samling indtog Austin Bantam en særlig position som kronjuvelen, og det er nu arvingerne efter Hans Sørensen, der står bag den nuværende salgssituation. Det skal tilføjes, at den afdøde Hans Sørensen ikke blot var en velkendt skikkelse, men også en værdsat kunde hos Campen Auktioner. Han var en af auktionshusets første kunder i 2010 og var til stede allerede ved den anden fysiske auktion, som var dedikeret til at bortauktionere Hans Sørensens mange campingvogne.
Hans' Austin Bantam er alle måder en fin lille bil, med en stor plads i historien.
Tidløs klassiker
Lot 15 er en tidløs klassiker - en MG B GT fra 1974. Oprindeligt købt af en engelsk ejer direkte fra fabrikken, bærer den stadig sin oprindelige engelske nummerplade stolt. Den strålede oprindeligt i Citron Yellow, men tog en farveændring til det ikoniske British Racing Green, efter den blev erhvervet af en dansk ingeniør, der boede i London.
Efter en omhyggelig renovering i England, hvor undervognen, støddæmpere, affjedring, og bremser blev udskiftet, stråler bilen nu i den dybe grønne nuance. Den har haft få ejere gennem årene, med den danske køber, der holdt den i næsten 25 år, har omhyggeligt servicerede den hvert år, selvom den kun kørte om sommeren og kun omkring 500 km årligt.
Da seneste ejer overtog bilen for 3-4 år siden, investerede han tid og kærlighed i at forbedre den yderligere. Opgraderinger inkluderer moderne bekvemmeligheder som elektronisk tænding, sport tændspole, aluventil dæksel, og K&N dobbelte sportsluftfiltre. Motorrummet har fået en ny farve, og sikkerhedssele er blevet tilføjet på bagsædet. En moderne Retroradio med Bluetooth, trærat og trægearknop tilføjer et strejf af nutid til dette klassiske køretøj.
Bilen er netop blevet synet og er godkendt indtil 2030. Med en kilometertæller, der står på 178.000 km, viser den stadig stor ydeevne og en stabil tomgang. Drivstoffet, der driver denne skønhed, er benzin, og den har kun to døre, hvilket bidrager til dens sporty udseende. Mangler du træk? Denne MG B GT er uden, men dens hurtige acceleration og den brummende lyd vil give dig en køreoplevelse som ingen anden.
Den fulde beskrivelse af bilen som en MG B GT 1,8 GT, nysynet og med et syn, der holder i otte år, fortæller historien om en velplejet klassiker.
Opkaldt efter Kong Arthurs magiske sværd
Lot 20 præsenterer en sjælden Excalibur Roadster fra 1979, benzindrevet og opkaldt efter den legendariske sagnfigur Kong Arthurs magiske sværd. Denne unikke bil rejser spørgsmål om sin karakter - er den en veteranbil, en eksotisk sportsvogn eller noget taget direkte fra en filmkulisse?
Den Excalibur Roadster, sjælden herhjemme, knytter interessante bånd til filmverdenen, især til Tempo Gigante fra filmen Bjergkøbing Grandprix. Brooks Stevens, den amerikanske designer, introducerede Excalibur-bilerne i 1964 med målet om at genfortolke klassiske køretøjer fra 1920'erne og 1930'erne ved at kombinere moderne teknologi med tidløst design og elegance inspireret af vintage biler som Mercedes-Benz SSK og Bugatti Royale.
Symboliserende ekstravagance og luksus, tiltrak Excalibur-bilerne opmærksomhed fra dem, der søgte et unikt køretøj som skulle ses og høres. Produktionen af disse biler blev en bestræbelse på at indføre vintage elegance i det moderne bilmarked. Lot 20 i auktionskataloget repræsenterer en sjælden mulighed for at erhverve en historisk og karakterfuld bil.
Den iøjnefaldende Excalibur Roadster fra 1979, malet i klassisk sort, tilføjer raffinement til sit tidløse design. Det indvendige rum, dybt forankret i luksus og stil, præges af en intens rød farve, der skaber en kontrastfuld og sofistikeret atmosfære. Den sorte og røde farvekombination giver ikke kun bilen et markant visuelt udtryk, men understreger også dens eksklusive karakter som et unikt kunstværk på hjul.
En del af kongehusets vognpark
Lot 13 Daimler fra 1977 er en interessant bil, især da den i sine første år var en del af vognparken for kongehuset. Daimler er et britisk bilmærke med en lang historie inden for luksusbiler. I 1977 kunne Daimler-bilerne prale af elegant design, avanceret teknologi og komfortable køreegenskaber.
Når en Daimler blev valgt som en del af kongehusets vognpark, taler det om bilens prestige og kvalitet. Kongelige institutioner vælger typisk biler, der kombinerer luksus med pålidelig ydeevne. Daimler opfyldte tilsyneladende disse kriterier og bidrog til den storslåede aura, som kongehuset ønskede at udstråle.
Det specifikke året, 1977, indikerer, at bilen ville have haft klassiske designelementer karakteristiske for den æra. Det var sandsynligvis udstyret med avancerede funktioner og komfortable faciliteter, der gjorde det til et ideelt valg for kongelige rejser.
Daimler's tilknytning til kongehuset understreger også bilens sociale og kulturelle betydning på det tidspunkt. Det er fascinerende at tænke på, hvordan en bil ikke kun tjente som et transportmiddel, men også som et symbol på prestige og raffinement for kongefamilien. Til den person, som vinder budrunden, oplyses det, at den originale registreringsattest medfølger, som attesterer det tidligere ejerskab var Hendes Majestæt Dronning Margrethe af Danmark.
Har du set James Bond?
Lot 36, Lotus Esprit S1, 1977. Serie1 Espriten er en af de mest sjældne, kun 718 Serie 1-modeller produceret. Den adskiller sig fra senere modeller ved sin skrå front, baglygter fra Fiat X1/9 og Wolfrace-alufælge. Importeret til Danmark som et renoveringsprojekt i 2012, har den gennemgået en omhyggelig genopbygning.
Inde i bilen har S1 Espriten instrumenter i ét stykke, Veglia-instrumenter med grønt udseende. Den hvide udvendige fremtoning matcher præcist James Bond-filmen "The Spy Who Loved Me," med sorte læderinteriør med hvide syninger. Den korrekte 907 Lotus-motor, opgraderet til 175 hk, og omhyggelige forbedringer som elektronisk tænding og forbedret kølesystem gør den til en unik køreoplevelse.
En sjælden skat
Lot 46, Chrysler 300L Cabriolet convertible, 1965. Der er kun produceret 440 stk. i convertible-udgaven. Her er en velholdt sjælden cruiser-udgave udgave, uden større skader, ridser og stenslag.
Kabinen er i læder og står ualmindeligt flot uden revner og udtørring. Udstyret er holdt originalt med en 4-Speed automatisk gearkasse, originale elruder og sågar Whitewall-dæk.
En lille raket
Lot 124, Kult scooteren Cezeta 501, 175cc, 8 hk er en ikonisk scooter produceret af det tjekkiske firma Čezeta Motors. Den blev først introduceret i 1957 og er kendt for sit karakteristiske design og futuristiske udseende. Scooteren blev oprindeligt designet som en transportløsning og var populær i tidligere Tjekkoslovakiet og andre europæiske lande.
Når det kommer til specifikationerne for Cezeta 501, er modellen udstyret med en 175cc motor, der genererer 8 hestekræfter (hk). Dette giver scooteren en god kombination af kraft og størrelse til bykørsel og korte ture.
Čezeta scooteren er kendt for sit unikke karosseridesign, der ligner en lille raket eller et rumfartøj. Den har en udspringende front med et cylindrisk opbevaringsrum og en langstrakt krop, der adskiller den markant fra andre scootere.
I dag er Cezeta 501 blevet genoplivet og moderniseret af Čezeta Motors, og de producerer elektriske versioner af den klassiske scooter. Den elektriske udgave bevarer det karakteristiske design, men med moderne teknologi og bæredygtig elektrisk fremdrift.
Sørg for at få julegaverne i hus
Det er Campen Auktioners lokaler på Myntevej 2, Randers, der danner rammerne for bilauktionen, der har nr. 9000. Allerede nu kan de interesserede se mere på auktionshuset hjemmeside, forklarer Bjørn Søby Jakobsen: ”Som altid er det muligt at forhåndsbyde på auktionen på campenauktioner.dk indtil lørdag den 18. november kl. 13.00, hvor den fysiske auktion starter,” og tilføjer, at der er godt nyt til dem, der ikke har mulighed for at møde op i Randers: ”Når auktionen går i gang, kan man også byde med online via vores livestreaming. Det er et nyt tiltag, som vi er startet på her i 2023, og det er vi meget glade for. Så kan alle nemlig være med uanset lokation.”
Der er eftersyn på auktionsdagen fra kl. 11.00. Der er gratis entré til auktionen, og til de sultne vil der væres pølsevogn, hvor der kan købes både mad og drikke.