Dyk ned i danmarkshistoriens nautiske bølgebrus med en eksklusiv mulighed for at sikre dig et maritimt minde. Her er der en unik mulighed for at være en del af dansk søfartshistorie. Interesserede inviteres til at stige ombord på den sidste rejse med de to ikoniske isbrydere, Danbjørn og Isbjørn, som for nylig blev udbudt til ophug.
Dette markante skridt blev nemlig annonceret tidligere i år 2023, hvor Esbjerg-virksomheden Smedegaarden A/S sikrede sig isbryderne gennem en vindende EU-budrunde.
De store, statslige isbrydere blev bygget på Odense Staalskibsværft og søsat tilbage i 1965 og i 1966 og repræsenterer et værdifuldt stykke dansk maritimhistorie.
Oprindeligt var der fire isbrydere i Søværnet, men Thorbjørn blev solgt tilbage i 2016 og Elbjørn blev til hotelskib i Aalborg Havn, mens de to isbrydere Danbjørn og Isbjørn blev udbudt til skrot og dermed sidste led i en æra af isbrydning. Inden de trækkes på land til ophugning, giver Smedegaarden A/S nu offentligheden mulighed for at erhverve sig en del af dette originale historiske eventyr.
Et sidste farvel til isbryderne
Oprindeligt tilbragte isbryderne Danbjørn og Isbjørn således størstedelen af året ved Flådestation Frederikshavn og gennemførte årligt korte sejladser om efteråret. Disse sejladser tjente som forberedende træning til eventuel isbrydning om vinteren. I dag er de store isbrydere blevet et fortidslevn.
Dette skyldes blandt andet, at havnene nu håndterer isbrydning ved hjælp af slæbebåde, samtidig med, at skibene på det åbne vand er blevet større og stærkere.
Isbryderne Danbjørn og Isbjørn var sidst i brug i vinteren 1995-1996. De lå til kaj i havnen i Hals fra 2016-2023, inden de blev bugseret til kaj i Esbjerg Havn. Inden længe går arbejdet i gang med at trække isbryderne på land til ophugning.
Inventar på offentlig auktion
Men inden da skal isbrydernes fine kvalitetsinventar ryddes. I den anledning har Smedegaarden allieret sig med det erfarne randrusianske auktionshus, Campen Auktioner, som står for ansvaret med at facilitere salget af inventaret fra isbryderne.
Campen Auktioner, anført af Bjørn Søby Jakobsen som Chief Operating Officer, ser dette som en særlig udfordring og en unik mulighed for at præsentere Danmarks maritime arv, blandt andet i form af eksklusive retroeffekter af høj kvalitet. Det er en stor udfordring, men det er ikke noget, der skræmmer Bjørn Søby Jakobsen.
- Vi har mangeårig erfaring med at håndtere store komplekse opgaver. Denne gang er det jo desuden også et stykke danmarkshistorie, vi er med til at skrive. Inventaret er fra en anden tid, og der er virkelig mulighed for at få fat i designmøbler og andre unikke retroeffekter, der er udarbejdet i høj, høj kvalitet. Det bliver en stor fornøjelse at medvirke til at finde ny ejere, forklarer Bjørn Søby Jakobsen, og fortsætter:
- Vi er ikke kun vidner til en auktion, men også medforfattere af et vigtigt kapitel i danmarkshistorien. Det er en sjælden mulighed for at erhverve sig en del af vores maritime fortid, hvor inventaret repræsenterer en æra, der har medvirket til at forme vores nation, afrunder Bjørn Søby Jakobsen.
Den fysiske auktion afholdes fra Campen Auktioner, Myntevej 2, 8920 Randers, lørdag den 3. februar kl. 13. (Foto: Campen Auktioner)
Mahogni, mahogni, mere mahogni og en masse messing
Isbryderauktionerne, med katalognummer 9600 som det første i auktionsrækken, vil præsentere et admirabelt udvalg af specialiseret nautisk inventar, værktøj til maskindæk, elektrikerværksted, tømrerværksted, drejebænke, skibskøjer, skabe, nautisk udstyr, inventar fra kabysser, officer lounge-møbler som er meget fine arkitekttegnede 60'er møbler i massiv mahogni, specialdesignede skibspendler, m.m.
Især vil Isbjørns begrænsede driftstid på kun cirka 14 dage betyde, at effekterne stort set er ubrugte, og kvaliteten af genstandene har bevaret deres pragt over tid.
Over 3000 ton LDT (Light Displacement Tonnage) bliver klippet i småstykker
Efter auktionen vil Smedegaarden påbegynde den sidste fase af arbejdet, der markerer afslutningen på dette unikke kapitel af dansk søfartshistorie.
- Skibene bliver strippet for kabler, isolering og så videre. Alle tanke og rørsystemer bliver tømt og renset. Så trækker vi dem på land og klipper dem i stykker. Herefter bliver metaller solgt til videre brug og omsmeltning, forklarer Morten Smedegaard, medejer af Smedegaarden og uddyber, at ophugningen af de to isbrydere normalt vil resultere i, at mere end 99 procent af skibene bliver genbrugt.
Morten Smedegaard tilføjer:
- Der er tale om kvalitetsinventar. Alt er konstrueret er bygget til hårdt vejr på havet, og meget er lavet i massivt træ og metal. Auktionen byder på enestående muligheder for dem, der ønsker at eje et autentisk stykke dansk maritimhistorie.
Med auktionen af Danmarks sidste isbrydere åbner der sig dermed en enestående chance for at indfange ånden af en svunden æra og samtidig tilegne sig kvalitetsinventar, der bærer en del af Danmarks stolte og traditionsrige maritimhistorie med sig
Auktionsafviklingen er tilgængelig for alle interesserede, og forhåndsbud kan nu afgives via det løbende opdaterede onlinekatalog med nummer 9600.
Den fysiske auktion afholdes fra Campen Auktioner, Myntevej 2, 8920 Randers, lørdag den 3. februar kl. 13.
Der er mulighed for at besigtige varerne hver torsdag kl. 9-19 samt på auktionsdagen fra kl. 11. Bemærk at effekter fra maskin- og elværksted, fræser, køkkenudstyr, ankre, m.m. uploades efterfølgende på andre auktionsnumre.